ALÁÍRÁSGYŰJTÉS Budakeszi és a Budakörnyéki térség közlekedési helyzetének a javításáért!

BUDAKESZI LEGFONTOSABB KÖZLEKEDÉSI ÚTJAI NEM BÍRNAK EL TOVÁBBI FORGALOM NÖVEKEDÉST!

Sajnos évtizedek óta küszködik Budakeszi és a térség az átmenő forgalom megoldatlan helyzetével, ezért honlapunk internetes aláírásgyűjtést (PETÍCIÓ) kezdeményez. Így a Budakeszin, a Budakörnyéki térségben, a Zsámbéki medencében élők kifejezhetik a változás iránti szándékukat a Budakeszi legfontosabb közlekedési útjait kezelő Magyar Közút Nonprofit Zrt. Pest Megyei Igazgatósága és mindenekelőtt a közlekedésért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztérium felé.
(A petíciót ITT írhatja alá)

Térségünkből két úton lehet Budapestre eljutni. Budaörsről az M1-M7 autópályán keresztül, Budakesziről pedig a Budakeszi úton át. Itt nincs „menekülő útvonal”, hisz Budakeszi határában – a Korányi Kórháznál – csak egy úton lehet közlekedni. Ezen a ponton az áthaladó autók száma csúcsforgalomban meghaladja az  Útügyi Műszaki Előírásban foglalt elfogadható szintet.

A Főmterv Mérnöki Tervező Zrt. 2016-ban készült felmérése szerint (mely letölthető az önkormányzat oldaláról: http://varoshaza.budakeszi.hu/letoltes/Budakeszi%20VKP_kozlekedesi%20hat... ) a reggeli csúcsidőben a gépjármű áthaladások száma 2.097 gépjármű/óra, mely meghaladja az út eltűrhető forgalmi szinthez tartozó megengedett forgalomnagyságát, mely 2.000 gépjármű/óra.

Ezt támasztja alá a Magyar Közútkezelő Zrt. 2015-ben történt hivatalos forgalomszámlálása is, mely alapján (http://internet.kozut.hu/Lapok/forgalomszamlalas.aspx ) a Himnusz szobránál (C130384 + 857m érőponton) az óránként áthaladó gépjárművek száma 2.115 gépjármű/óra ami 176%-a az út normál kapacitása mely 1.200 gépjármű/óra. Ráadásul a napi 21.020 járműből 2.134 kisteherautó és 366 nagyteherautó. És az itt áthaladó járművek száma az elkövetkező években csak nőni fog, az agglomerációban történő építkezések, a kiköltöző emberek miatt. Nem hanyagolható el az a tény sem, hogy a 2000. év környékén kiköltözöttek gyermekei lassan felnőnek, és ők is ingázni kezdenek, azaz egy családban egyre több gépjármű lesz. Hogy a kedves olvasó mit lehet ebben az ügyben?? Írja alá internetes petíciónkat. Nem egy-egy konkrét terv mellet kívánunk érvelni, de hallatni akarjuk az emberek hangját, hogy a jelenlegi helyzet tarthatatlan. 

Budakeszi Város Önkormányzata, az időközben megszűnt Budaörs Kistéréségi Társulás, a Budakörnyéki Önkormányzati Társulás, de még az Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. is (ismertebb nevén NIF) több tanulmányt készített a probléma kezelésére. Ezek között szerepel:

* Buszsáv létesítése Budakeszin a Fő utcán és Budapesten a Budakeszi úton.
* Elkerülő út építése Budakeszin, mely elkerüli Budakeszi lakott településrészét.
* Az M0-ás nyugati szakaszának megépítése.
* Vasúti kapcsolat Budakeszi és Kelenföld között.

Mind ezek mellett köztudott az a tény is, hogy Budakeszi Fő útjának a jelzőlámpás csomópontjait irányító készülékek már telepítésük idején, 20-25 éve is elavultnak számítottak. A lámpákat irányító gépek programozási lehetősége, összehangolása korlátos, nem lehetséges. A rendszer korszerűsítése elódázhatatlan!

Nem vagyunk szakértők, de úgy gondoljuk, hogy számos megoldás kínákozna a térség közlekedési gondjainak a javítására, nem csak a fent felsorolt, már ismert elképzelések, hanem előttünk még eleddig ismeretlen egyéb közlekedés szakma megoldások is. SAJNOS ENNEK A SZÉLESKÖRŰ MEGOLDÁSNAK  NEM LÁTJUK MÉG EGYELŐRE A KŐRVONALAIT! Épp ezért gondoltuk úgy, hogy aláírásgyűjtést kezdeményezünk a mielőbbi operatív megoldások érdekében, amit ITT írhat alá.

A petíció elérhető az alábbi linken:

 

 

Megosztás/Mentés Megosztás

Hozzászólások

A petíciót természetesen aláírtam. A felsorolt megoldások közt viszont jelentős különbségek vannak:
- A buszsáv felettébb valószínűtlen, se a Fő utcát, se a Budakeszi utat nem lehet szélesíteni. Úgy pedig nem működik, hogy "egyet mondok, kettő lesz belőle"...
- Elkerülő út: a településen belüli szennyezést ugyan csökkenti, de a dugót nem - a Budapestre bejutás ettől nemigen lesz gyorsabb, pedig ezt is meg kell oldani.
- Az M0-ra szükség van, de dugómentességet ez sem fog hozni, hiszen nincs olyan alternatív bevezető út a budai oldalon, ahol ne lenne dugó (Budaörs, 10-es út, stb.)
- Marad tehát a vasúti kapcsolat, erre már volt tudtommal terv, és ez valódi megoldás lehet. DE: Kelenföld-Budakeszi a minimum! Egyrészt ha Budakeszi a végállomás, akkor a környező településektől idáig még aztóval érkeznek továbbra is, kérdés, hogy át fognak-e szállni (egy hatalmas P+R parkoló okvetlenül kell hozzá). Mindenképpen meg kell hagyni a meghosszabbítás lehetőségét is. Másrészt a belső végállomásnak jobb volna a Déli pályaudvart megjelölni, mert sokan Budára járnak be, és arra a Kelenföld + M4 nem igazán megoldás. A Déli jövőjén úgyis most gondolkodnak, legyen csak az az elővárosi vonatok végállomása. (Attól még nyugodtan felhasználhatják azokat a hatalmas területeket, amik nem kapcsolódnak közvetlenül a vasúti forgalomhoz.)

Telki lakosként számomra is fontos lenne

Ahogy írtam, az elkerülő út nem megoldás, még a Budakeszin csak keresztülutazóknak SEM. Ettől nem fog csükkenni az autók száma, és nem a Fő utca a szűk keresztmetszet. Annyi lenne csak a változás, hogy a városon kívül lehetne a dugóban araszolni, aztán tovább le a Budakeszi úton minimum a tűzoltóságig, utána a Budagyöngye előtt újra, és így tovább :-(

Valóban fontos volna a vidék kötöttpályás közlekedésének kialakítása.
Budakeszire a legjobbnak a fogaskerekű vasút meghosszabbítása tűnik, a mostani végállomás Budakeszitől kb. 5 km-re van légvonalban (a Budaörst délről érintő 1-es vasútvonal kb. 10 km légvonalban), ráadásul a fogaskerekű meghosszabbítása részben akár a gyermekvasút nyomvonalának igénybevételével is történhetne (egy töltésen a két különböző sínpár megfelelő forgalomszervezéssel) Ha Budakeszit a Korányi kórháznál érné el, akkor akár a Budakeszin belüli közlekedés szerves része is lehetne.
Páty, Zsámbék és Mány már jóval közelebb van az 1-es vasútvonalhoz, ide Biatorbágyról lehetne egy leágazás, ami a három település érintése után Bicskéig mehetne.
Legvégül a fogaskerekűt meg kellene hosszabbítani Budakesziről a Pátyot érintő vasútvonalig. Bárcsak tartanánk itt!

Én is évekig jártam Budapestre Budakeszin át, és az volt a tapasztalatom, hogy az autó sort nagyon megfogja a Lauder Javne Iskolánál lévő gyalogátkelő lámpájának a gyalogosok általi irányíthatósága. Akárhányszor át akarnak ott kelni az úttesten, akár csak egy gyalogos is, a gomb megnyomása után, hosszú időre leáll a forgalom. Ez a reggeli csúcsban annyiszor megtörténik, hogy egy-egy zöld alatt alig tud 3-4 autó áthaladni. Szerintem, ezt a lámpát automatára kellene átállítani.

Olvasok itt több lehetséges megoldásról, de szerintem egyik se érné el a célját. Az olyan vélemények, hogy fogaskerekű meghosszabbítása, a teljesen átgondolatlan kategóriába tartozik. Ne felejtsék el, hogy a vonal nagy részén továbbra is egy vágány lesz, másrészt olyan környezetpusztítással járna a meghosszabbítás, hogy az nagyobb baj lenne, mint a fő út valóban nagy leterheltsége. Én szintén felesleges nagy beruházásnak tartanám a győri vonalból leágazó sínpárt is, bár ez egy fokkal már reálisabb az előbbinél. Hátránya, hogy nem tudna a fő úton végighaladni, így ott buszra kellene szállni. Valamikor a 60-as, 70-es években terveztek a Budakeszi útra trolibuszt, ami a sűrű járatkövetés miatt talán valamikor meg is térülne, de ennek is csak úgy lenne értelme, hogy az összes helyközi buszról át kellene rá szállni, de folyamatosan érvényes lenne rá a jegy. Tehát nem kellene új bilétát vásárolni.

Igen, a Budaörs felől kiágazó vonat természetesen nem menne be Budakeszi központjába, különösen, ha a jövőben meg akarnák hosszabbítani a vonalat például Telki felé. Viszont egy nagy P+R parkolóval alkalmas volna arra, hogy ott a Budakeszin túlról érkező autósok túlnyomó többsége átszálljon rá, így tehermentesítve a 22-es busz teljes útvonalát. Még a budakeszi lakosság egy része is ezek után az ellenkező irányba, az állomás felé indulna el otthonról, akár autóval, akár busszal - hiszen vonattal jó tíz perc alatt Kelenföldre érhet, és átszállhat az M4-es metróra.
Vagyis több legyet ütnénk egy csapásra: Budakeszi főutcáján megszűnne a hatalmas átmenő forgalom, a Budakeszi úton is csökkenne a dugó, tehát a 22-es busz is gyorsabban járna, végül pedig az emberek környezetkímélő módon, és mégis az eddiginél sokkal gyorsaban jutnának be Budapestre :-)

Aláírom,mert amit most megtehetek,ismerve az itthoni ügyintézés és kivitelezési menetet--az jó lesz gyermekeinknek-unokáinknak-a jövőben itt élőknek!!!

A buszsáv nem fogja megoldani a problémát csak még nagyobb lesz a dugó.
Az elkerülő út sem megoldás.
Szerintem az lenne jó, ha a Volán buszok nem Budakeszin át mennének Budapestre, hanem már korábban pl. Pátynál átmennének az autópályára és direkt megállás nélkül menének be. Nem indokolt hogy minden busz minden megállóban megálljon. Kellenének direkt járatok amik az egyes településekről direkt Budapestre, illetve Budapestről ezekre a településekre vissza szállítanák az utasokat. Sokkal gyorsabb lenne és a sok fölösleges megállót ki lehetne iktatni. Persze Budakeszire sem kellene bemenni mindenkinek aki most átmegy ott, mert ott megy a busz, viszont nem az a célállomás. A volán buszoknak pedig nem a Moszkva térre kellene menjenek, hanem a Kelenföldi pályaudvarra. Az sokkal könnyebben megközelíthető.
A M0 nyugati szakasza pedig nagyon hiányzik.

Az igények és a szükségletek nagyon eltávolodtak egymástól. Az emberi gondolkodás megváltoztatása nehezebben megy, mint a környezet változásainak erőltetése.
A közösségi közlekedés kínálatainak és minőségének –előttem író társaim által vázolt- fejlesztése csak akkor hozhat valós eredményt, ha az egyéni érdekek (utazási idő, kényelem, költség viszonyok) mellett a fenntarthatóság eszméje is megjelenik gondolkodásunkban. Ez önkorlátozást jelent, plusz terhek vállalását, holott mindenki éppen az ellenkezőjére nyomul, többek között a reggeli tumultusban. Az egy -jó esetben több fős- autóhasználat nem tartható.
Támogatásra érdemes a Biatorbágy környéki nagy P+R – és vonathasználat fejlesztése a zsámbéki medence autósai számára.
A szakaszokban megvalósítható buszsáv (korábban pénzhiány miatt elmaradt) fejlesztése is átültethet embereket a buszokra.
A kerékpáros ráhordás érdekében a Budakeszi helyiségtáblát a Szanatórium utcai megálló alá helyezném el, így a 22-es busz Erkel utcai megállójáig talán többen vállalkoznának kerékpárral kitekerni. Ma még csak én hagyom a Himnusz szobornál a bringámat, ahonnan a Budapest BKK bérlet érvényes.
(Reális igényeket tükröz a Szépjuhászné parkoló telítettsége munkanapokon, ne kelljen kiegészítő bérletet is vásárolni)
Turisztikai eredményeket és a munkába kerékpárral vonulat jelentős fejlődését hozná, ha Budakeszi- Budaőrs között (jelentős szintkülönbségek nélkül) végre elkülönített kerékpárút épülne. Vázlatos tervét évekkel ezelőtt eljuttattam Budakeszi Önkormányzatának.
A fogas meghosszabbítását környezeti szempontok miatt (az erdő fontosabb) én ellenzem, de a várható menetidő is ellene szól.

Megítélésem szerint a buszsáv, a kerülő út, és bármi olyan intézkedés, ami több autót lenne képes a város felé engedni, csak fokozná a káoszt. A torlódást csak erőteljes ráhatás fogja megoldani. Ilyen megoldás lehet, ha a főváros bevezeti a "dugódíj"at, vagy a "páros-páratlan rendszám" rendszerét, miszerint minden váltott napon csak a páros, vagy csak a páratlan rendszámú autók közlekedhetnek.
Mivel minden második napon használhatja a munkába járó az autóját, ezért a köztes napokon, ha munkába megy, valamilyen tömegközlekedést kényszerül használni. Ha fél hónapot buszozik, akkor a második felére már nem fog visszaülni az autójába, mert a bérletet már megvette, így az autó meg bérlet már drágább lesz, mint fejben erre a célre fordítható összeg.
Ha már korlátoztuk a forgalmat, és a buszok felé irányítottuk az utazókat, lehet járatot sűríteni (már a buszok is tudnak közlekedni, mivel nem lesz dugó), és hosszútávú tervként vonoatot bevezényelni budakeszi alá.
Természetesen parkolók szükségesek a vasútállomáshoz, vagy a 22(A) valamelyik meghosszabbításához.

Egy Biatorbágy - Piliscsaba vasútvonal kb. 20 km hosszú lenne és jelentősen javítaná a környéken lakók közlekedését. Lehetővé tenné mind közvetlenül Óbuda, mind pedig Kelenföld felé való közlekedést.
De az ma is lehetőség lenne, hogy Budakesziről és a környező településekről Biatorbágyra vagy Törökbálintra a vasúthoz legyenek kellően sűrűn, a vonatokhoz igazítva közvetlen buszjáratok. Ez jelentősen tehermentesíthetné a Budakeszi utat.

Egyértelműen a Lauder fogja meg a forgalmat, egészen a Korányiig áll miatta a sor. Nem lenne baj, teljesen jól lehetne haladni még a reggeli csúcsban is, de a sok parkolóba be- és onnan hátulról kihajtó autó miatt gyakorlatilag araszol a forgalom.

Elismerem, mindazok számára, akik a Kuruclesi útnál elkanyarodnának, a Laudernél kialakult dugó megszüntetése gyosrítaná a haladást. Mindazok számára viszont, akik a Széll Kálmán tér felé haladnak tovább, ez valójában nem jelent időveszteséget, mert utána pár perc alatt utolérik az araszoló sort a Budagyöngyénél, és újra beállnak a végére.
Ezt a jelenséget egy hasonlattal írhatjuk le. Képzeljünk el egy egyablakos hivatalt, ahol az épület előtt fél óráig állunk sorban, mert az őr csak akkor enged be az ajtón, amikor az ablaknál álló ügyfél mindjárt készen lesz. Most utasítsuk az őrt, hogy nyissa ki az ajtót. Az emberek fele benyomul, míg a helyiség megtelik, és onnantól kezdve negyed órát kell kint várni, negyed órát pedig bent. Az össz várakozási idő nem csökken, hiszen a szűk kereszmetszet nem az ajtó volt, hanem az ügyintéző.
Se Laudernél álló lámpa átállítása, se egy Budakeszit megkerülő út nem gyorsítaná meg a Széll Kálmán térig való eljutást (és a továbbutazást), ami a legtöbb autós célja, csak a sor lenne zárt.

Új hozzászólás

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Jelölje be az alábbi jelölőnégyzetet. Ez az automatizált spamek kiszűrésére szolgál.