Hogyan tehetjük egészségesebbé ételeinket?

 „Az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) közleménye szerint a betegségek 80 százaléka  esetén mutatható ki közvetlen vagy közvetett kapcsolat a helytelen táplálkozással. A közleményben az OÉTI kifejtette, hogy a magyar lakosság 38 százaléka szenved valamilyen szív- és érrendszeri betegségben, 8,2 százaléka cukorbeteg, 3,6 százaléka daganatos beteg, a reflux betegek aránya elérheti akár a 20 százalékot is, és a köszvény előfordulása is 2 százalék körüli. Az OÉTI adatai szerint a halálozás 50 százalékát szív - és érrendszeri, 25 százalékát daganatos betegség okozza.”-- forrás index.hu Jelenlegi étkezési szokásaink- nem visznek  jó irányba, az emberek többsége nem  egészséges.
A felmérések azt mutatják, hogy nagyon sok szénhidrátot, cukrot, húst eszünk, általában sokkal többet, mint amennyi indokolt lenne. A nagyböjt időszaka megfelelő alkalom arra, hogy változtassunk étkezési és életviteli szokásainkon. 
A „reformtáplálkozás” kifejezést nem kedvelem. Inkább úgy nevezném: szemléletváltás, életmódváltás, amibe remélhetőleg idővel egyre több dolog beletartozik majd. Az egészséges étel elkészítése, a reformtáplálkozás ugyan kicsit többe kerül, mint a hagyományos étel, viszont hosszútávon jó „befektetetés”.  
Először családomnak furcsa volt például, hogy a nokedli és a palacsinta nem „fehér”, hanem barnás színű. Nem könnyű a megszokott dolgokon változtatni. Ha a család nem fogadja szívesen az újfajta ételeket, akkor apránként próbáljunk változtatni, én is így kezdtem. 
 
Az alábbi élelmiszerek fontos szerepet játszanak a táplálkozásunkban:
- zöldségek, gyümölcsök- nyersen is
- aszalt gyümölcsök és zöldségek- főleg télen lenne fontos beiktatni az étrendünkbe
- 100%- os gyümölcs és zöldséglevek
- teljes kiőrlésű gabonából készült termékek fogyasztása
- esszenciális zsírsavakban gazdag olajok - lenmagolaj, tökmagolaj, ligetszépe, halolaj….
- fermentált tejtermékek
- csírák
- megfelelő mennyiségű víz,- herba teák fogyasztása                                                                                                                                                                                  
 
Egy- két javaslat a változtatáshoz:
Figyeljünk arra, hogy mit- hol vásárolunk. Az apró betűs írásokat olvassuk el a termékeken! A dobozos konzervvel szemben a fagyasztott zöldségeket tartom egészségesebbnek, inkább ezeket válasszuk. Vásárlásaink során részesítsük előnyben a magyar termékeket. Az alapanyagokat a piacon szerezzük be, lehetőleg őstermelőtől. Fogyasszunk hazai idény zöldségeket, gyümölcsöket. Akkor kell enni az adott növényt  amikor itt van a szezonja, mert ilyenkor a legmagasabb a tápanyag és vitamintartalma. A banán, mandarin is kedvelt gyümölcseink között szerepel, de inkább kiegészítésként fogyasszuk. Az alábbiakban teljesség igénye nélkül, szeretnék segíteni eligazodni a táplálkozás „útvesztőjében”.
 
Gabonák
Étkezésünk alapját mindegy 40%-ban kell, hogy képezzék a gabonafélék. Többféle gabona fajtát ismerünk, sajnos az időfolyamán azonban egy- kettő feledésbe merült.
Gabona - fajták, amiket változatosan kellene fogyasztanunk: tönkölybúza, durumbúza, rozs, köles, hajdina, árpa, zab, kukorica, amarant…
A rántást, habarást, panírozást teljes kiőrlésű tönkölyliszttel készítem. Süteményeket például teljes kiőrlésű tönköly fehér lisztből, köles lisztből, valamint teljes kiőrlésű tönkölyliszt és teljes kiőrlésű tönköly fehér- liszt keverékéből lehet  sütni.
 
Olajak
Sokan úgy gondolják, közöttük én is, hogy a finomított étolaj nem egészséges. Az olaj melegítésénél 180- fok felett karcinogén- rákkeltő anyagok keletkeznek. Tehát  próbáljuk meg, hogy ne hevítsük túl. Finomított étolaj helyett használjuk inkább mangalicazsírt, hidegen sajtolt olajokat például: - olíva, vagy – napraforgó olajat. Ha módunkban áll, sütés után az olajt ne használjuk újra. Salátákra- tésztákra tegyünk például lenolajat, tökmagolajat, dióolajat, vagy, -szezámolajat. Természetesen hidegen sajtolt és jó minőségű legyen a választott olaj! Kerüljük a transzzsírokat!
 
Fűszerek
Az ételek íze,színe és illata meghatározzák a hozzájuk való viszonyulásunkat. Az emésztési folyamatokra is kedvezően hatnak. Amit csak lehet termeljünk meg a kertünkben, teraszon, ablakpárkányon. A fűszereket  - például bors, kömény, fahéj - lehetőleg frissen őröljük .
 
Köretek
A magyar konyha jellegzetes körete a burgonya, hántolt fehér rizs és a tészta. Nem is gondoljuk azonban, hogy milyen változatos, egészséges köreteket tudnánk készíteni, ha belevágnánk egy gasztronómiai kalandozásba.
 
Köles
Sajnos szinte eltűnt az étrendünkből. A köles a legősibb termesztett gabonaféle, amely Kína területéről terjedt el a világban. Magyarországon a legelterjedtebb gabona volt, de a kenyérgabonák térhódításával fogyasztása egyre inkább háttérbe szorult. Ez az apró könnyen emészthető magocska, - a haj, köröm és bőr számára nagyon fontos- ásványi anyagot, vitamint tartalmaz. A köles az egyetlen gabonaféle, amely főtt állapotban is lúgosító hatású. Nem tartalmaz glutént, ezért lisztérzékenyek is fogyaszthatják.
 
Árpagyöngy- gersli
Kétszeres- háromszoros vízben főzzük, és egy rendkívül ízletes, kissé édeskés, rostos köretet kapunk, ami bármilyen fűszer mellett jól érzi magát. Leginkább a barna rizsre emlékeztet.
 
Bulgur - más nevén búzatöret
Felhasználhatjuk salátához, köret elkészítéséhez. Étkezési rost- és B-vitamin tartalma miatt értékes.
 
 
Hajdina
A konyhában és a fazékban ugyanúgy viselkedik, mint a rizs, minden olyan étel mellé elkészíthető, amihez rizst tálalnánk. Két- háromszoros mennyiségű vízzel öntjük fel főzéskor. Aromája kellemesen fűszeres. Különösen magas az ásványi anyag tartalma. Cukorbetegek is fogyaszthatják. Rostban gazdag táplálékunk ezért, székrekedésben szenvedőknek kifejezetten ajánlott a fogyasztása.
 
 
Rizs
Ha a kedvenc köretünk, nem kell lemondani róla. A rizst hántolva (fényezett és fényezetlen fehérrizs) és hántolatlanul (barnarizs) hozzák forgalomba. Hántolással - a maghéj eltávolításával - csökken a rizsszem fehérje-, B- vitamin- és ásványianyag- tartalma, ezért a barnarizs értékesebb, jelentős a magnézium- és réztartalma. A barna rizs nem csak egészségesebb, de előállítása kisebb terhet ró a környezetre is!  Ha a  vércukorszintünkre is szeretnénk odafigyelni, szintén javasolt  a fehér rizs elkerülése. Kóstoljuk meg a vadrizst, barna rizst, vörös rizst is. A rizs gluténmentes, ezért lisztérzékenyek is fogyaszthatják. A vadrizs fogyasztása azonban lisztérzékenyek számára nem javasolt! Ha egy kicsit jobban körül nézünk találunk Magyarországon termelt rizs fajtákat.
 
Tészta
Kapható a boltokban teljes kiőrlésű gabonából,- és durum lisztből készített tészta, és tönkölybúza dara. Mi magunk is meggyúrhatjuk a tésztát, - úgy, mint nagyanyáink régen.                                                                                                                                                                                        
 
Kukoricadara
Dédanyáink idejében kedvelt köret volt  a kukoricakása- puliszka. Magas rosttartalma miatt kedvező hatása van az emésztésünkre.
 
Zöldségköretek, Zöldségpürék
Az évszaknak megfelelően, változatosan tudjuk elkészíteni.
 
Cukor
Próbáljunk meg sokkal kevesebbet  fogyasztani belőle! A süteményeknél a receptben leírt cukor tartalmát csökkentsük le.
Használjunk természetes eredetű édesítőszereket: - nyírfacukrot, mézet, valódi nádcukrot, csicsóka sűrítményt, juhar- vagy keményítőszörp és gabonaszirupot. Szénhidráttartalmuk 75–80%, emellett ásványianyag- tartalmukkal is előnyben vannak az édesítőszerekhez képest. 
Ha egy kicsit odafigyelünk, és nem eszünk zacskós levest, tartósítószerekkel, ízfokozókkal és adalékanyagokkal dúsított, műanyag ételeket és gyorsételeket, - már sokat tettünk egészségünk megóvása érdekében. Érdemes változtatni szokásainkon így pár hét elteltével észrevehetően javul majd közérzetünk, egészségesebbek, életerősebbek leszünk.  
 
 
 
Heti gondolat…  
A helyes táplálkozás egészségünk kulcsa lehet!
Fedezzük fel újra az ételek, italok valódi, natúr ízét!
 
Vecsei Anett ( Természetgyógyász - Reflexológus )
 
 
Megosztás/Mentés Megosztás