Természet patikája. Sütőtök, a narancssárga csemege

Ősszel az egyik legerősebb antioxidáns, mézédes zöldségünk. Őshazája Dél és Közép-Amerika. A sütőtök kedvező élettani hatásait már az indiánok is ismerték, kígyómarást kúráltak a segítségével és szeplő eltüntetésére is használták. Hazánkban is nagyon régóta  termesztik, valamikor finom csemegének számított. Számos betegség  főleg vese, máj, köszvény és bélbetegségek esetén ajánlották a sütőtököt. Serkenti a bélmozgást, támogatja a máj méregtelenítő funkcióit és regenerálódását, ezenkívül allergia és bőrpanaszok ellen is javasolt. Fogyasztása szebbé,egészségesebbé  teszi bőrünket.
A húsa, mint azt sárga színe is mutatja, igen gazdag karotinoidokban, ami a szervezetünkben A-vitaminná alakul, ezen kívül C- és E-vitamin tartalma is jelentős. Ezzel a különleges zöldséggel megakadályozhatjuk a borús idővel érkező, búskomorságot, mert  B6-vitamintartalma miatt erős antidepresszáns hatással rendelkezik, javítja a hangulatot, és élénkíti az agyműködést. Könnyű emészthetősége miatt kiváló kisgyermekeknek, csecsemőknek a hozzátáplálás idején, anyatejjel, tápszerrel hígítva, burgonyával lazítva, esetleg almával kombinálva. A gyerekek nagy részének a kedvencévé is válik.
A magokat ne dobjuk ki, mert különleges gyógyító hatást tulajdonítanak neki. Egyes helyeken hashajtóként és béltisztítóként rágcsálták, máshol féregűzőnek tartották. Valószínűleg magas zsír- és rost tartalmának köszönhetően.
 
A tökmagban, tökmagolajban található vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek, amivel feltölti szervezetünket a téli hónapokban: magnézium, kálium, B-vitamin, E-vitamin, C  és A -vitamin, szelén, cink, réz, foszfor, kalcium.
Magas vastartalma miatt fogyasztása ajánlott nőknek. Férfiaknak a tökmagolaj, illetve a tökmag rágcsálása javasolt. A benne lévő telítetlen zsírsavak: csökkentik a magas koleszterinszintet, lassítják az érelmeszesedési folyamatot. Rendszeres fogyasztása jótékonyan hat a  prosztatagyulladásra és a megnagyobbodásra. A natur tökmag az egész család számára egészséges „nassi-rágcsa” lehet édesség helyett!
 
Gasztronómiai felhasználása sok oldalú. Fogyaszthatjuk sült változatban, levesként, főzelékként és köretként, krumpli helyett. Készíthetünk belőle desszertet, vagy ivólevet. Alacsony kalóriatartalma révén testsúly problémával küzdők is bátran  fogyaszthatják. Tavaly egy kedves ismerősünktől ajándékba kaptunk narancsos-sütőtökös lekvárt. Meglepően édes és harsány narancssárga színével még a karácsonyi menühöz is jól megy. A sütőtök táplálkozás-élettani értékei ma sem vitathatók, próbáljuk meg többször beilleszteni az étrendünkbe.
 
Vecsei Anett 
Természetgyógyász
Okleveles Reflexológus, Fitoterepauta, Aromaterepauta
 
 
 
 
 
Megosztás/Mentés Megosztás