Természetes fényvédelem valóban létezik?

Igen, valóban létezik: belsőleg táplálékfelvétel révén és bio- naptejek használatával. Ha szeretnénk megelőzni a napégést, akkor nem csak kívülről, hanem belülről is fel kell készíteni a szervezetünket a nyári hónapokra. Naponta fogyasszunk sok nyers salátát, színes gyümölcsöt, zöldséget: - áfonyát, - ribizlit, - málnát, - spenótot, - brokkolit, cukkinit, és sárgarépát, - paradicsomot… A kutatók vizsgálták a paradicsomban lévő nagy mennyiségű licopin hatását. Ez az anyag a karotinoidok közé tartozik, melyek UV-sugárzással szembeni védőhatása már régóta ismert. A paradicsomon kívül más piros és sárga gyümölcsökben is megtalálható.  

Mit fogyasszunk a nyári hőségben?
Víz, szénsavmentes ásványvíz, citromfű tea, borsmentatea, bodzatea, zöld tea, jeges-jázmintea, gyümölcstea, levendulatea, paradicsomlé, aludttej, joghurt, kefir, gyümölcs és egyéb nyári, - könnyű levesek…
 
Hideget vagy meleget?

Ilyenkor, a szokásos vízmennyiségen felül, még több folyadékot kell fogyasztanunk. Hihetetlenül hangzik, de ilyenkor a forró leveseket vagy italokat kell előnyben részesíteni. Ugyan ilyenkor még jobban szenvedsz a melegtől, de a szervezetet gyors hűtésre „kapcsol” és pár perc múlva már nem lesz olyan meleged. 
Egy-két  különleges teakeverék:
1 rész zöld tea + 1 rész citromfű tea, 1 rész zöld tea +1 rész bors vagy fodormentatea
 
Mi az amit mértékkel fogyasszunk?
Kávé,  fekete tea, alkohol,  szénsavas üdítők, - mértékkel. Energiaitalok abszolút mesterségesek, inkább ne!
Naponta fogyassz 1-1 teáskanálnyi lenmagolajat, reggel étkezés előtt, hogy ezzel is növeld a bőröd ellenálló képességét! Kisfiam, Zsombor napközis foci- táborba ment a héten, minden reggel egy kávéskanál lenmagolajjal kezdtük a napot, és természetesen próbáltam minél több zöldséggel-gyümölccsel is gazdagítani az étrendjét. A növényi olajokat napi rendszerességgel kellene fogyasztanunk, lehetőleg kúraszerűen, - felváltva! Például: - szezámolaj, - tökmagolaj, - szőlőmagolaj, - ligetszépeolaj, - búzacsíraolaj, - orbáncfűolaj…de csak megbízható, jó minőségűt! Mielőtt elkezdenénk a növényi olaj kúrát, kérjük ki szakember véleményét. 
 
Mi biztosíthatja kívülről  a napfényvédelmet?
A jó minőségű növényi olajok nem csak belülről táplálják bőrünket-szervezetünket, hanem kívülről is védelmet nyújtanak.
Sárgarépamag olaj, kókuszolaj, búzacsíraolaj, szőlőmagolaj, jojobaolaj
Olívaolaj - A mediterrán országokban használják napozáshoz, az extra szűz olívaolajat. Antioxidánsaival véd a nap káros sugarai ellen, és szépen lehet tőle barnulni. Azonban a nagyon fehér bőrnek kevés védelmet nyújt.
A növényi olajokat napozás előtt 15-20 perccel már érdemes felvinni a bőrre, így hatékonyságuk növelhető. Naponta többször vékonyan bekenhetjük magunkat, biztonságosan alkalmazható. 
Bio- naptejek és – krémek, valamint házilag készített napfényvédők  
A természetes napvédőket, óvatosan és körültekintően kell alkalmazni!
 
 
A naptól megviselt bőr igényli a törődést. Hogyan enyhíthetjük a napégés tüneteit? 
Minden esetben a test hűtésével kell kezdeni, ez történhet hűtőfürdő vagy hosszabb zuhanyzás formájában. Fürdővízbe tehetünk: kamillateát, levendula illóolajat - tejjel elkeverve vagy tejsavót.
Ha néhány púpozott evőkanál szódabikarbónát teszünk egy kád hűvös (nem jéghideg!) vízhez, és legfeljebb 15-20 percet ülünk benne, máris egy kicsit jobban érezzük magunkat.
Tisztálkodásnál a hűs zuhany ajánlott, ne használjunk szappant, tusfürdőt, sem fürdőszivacsot, mert ezek tovább szárítják, irritálják a bőrt. Puha törölközővel tekerjük be magunkat, óvatosan itassuk le magunkról a vizet. Bármennyire is jól esik bekrémezni a gyulladt-piros területet, figyeljünk rá, hogy a testápoló ne tartalmazzon kőolajszármazékot (petrolatum, paraffinum liquidum), mert ezek egyrészt nem természetesek, másrészt olyan filmréteget képeznek a bőrön, ami nem engedi a bőrünket lélegezni. Eltömítik a pórusokat és csak súlyosbítják az égés tüneteit. Használjunk inkább természetes testápolót, használat előtt tegyük hűtőszekrénybe egy kis időre.
A Barcelonai Egyetem és a Spanyol Nemzeti Kutatóintézet kutatási eredménye szerint a szőlőben, illetve borban megtalálható flavonoidok védik a bőrt az UV sugárzás káros hatásaitól. Sőt, amint azt Marta Cascante, a kutatócsoport vezetője megjegyezte, a kutatási eredmények szerint a bőrrák is megelőzhető lenne a flavonoidok segítségével. Természetesen itt a mérsékelt bor fogyasztásra gondolnak, ami napi 1-2 dl.  
Aloe Vera készítmény formájában /Gél és Aloe First/, de a magunk által cserépben nevelt növény is segítségünkre lehet.
Shea vaj - Kisebb égési sérülések esetén is segíti a bőr regenerálódását, - megújulását.
Kakaóvaj, Jojoba olaj különösen nyugtató hatású napozás után. 
Körömvirág krém vagy maceratum
Napraforgóolaj önmagában a meggyötört bőrre kiváló hűsítő és regeneráló
2 evőkanál hidegen sajtolt napraforgó - olajba tegyünk 10-15 csepp levendula illóolajat és ezzel óvatosan kenjük be az érintett területet, akár naponta 2-3 alkalommal.
A táplálkozási piramisokban nem mindenhol szerepelnek az olajok, pedig jótékony hatása van szervezetünkre napégés estén is: orbáncfűolaj- (gyógyszert szedőknek nem ajánlott!) lenolaj, szezámolaj, ligetszépeolaj, borágóolaj, hidegen sajtolt napraforgóolaj, búzacsíraolaj. 
A sárgabarack levét nyomjuk ki, és masszírozzuk be olíva,- mandula- vagy sárgabarackmag-olajjal a bőrbe. Akinek nincs kéznél ezekből az olajokból, használhat hidegen sajtolt napraforgóolajat is.
Nagyanyáink régi bevált receptje: - tejtermékek amelyek az enyhülést hozhatják: tejfölös, joghurtos borogatás. A tejsavós pakolás - napégésre fantasztikus! Budakeszin kapható! Sokan ilyenkor javasolják a hűvös, de nem hideg tej fogyasztását is.
Hűtőben lehűtött uborka, burgonya, paradicsom vékonyra szeletelve, az égett területre helyezve gyulladáscsökkentő és bőrnyugtató hatású.
A sok folyadék fogyasztása elengedhetetlen! Ez lehet tea formájában is: kamilla, cickafark, levendula, orbáncfű,  bodza.
Csak könnyű ételeket fogyassz, hogy ne terhelje a hosszas emésztés a szervezeted! Nagyon jól esik ilyenkor a görögdinnye-sárgadinnye, és egyéb nagy víztartalmú zöldségek-gyümölcsök, miután ezek segítenek a szervezet vízháztartását egyensúlyba hozni.
Készíthetünk gyulladáscsökkentő hatású gyógynövényekből borogatást, mint a rozmaring, kamilla, zsálya, orbáncfű vagy körömvirág, cickafark, levendula. Akár önmagukban, de keverhetjük is őket, hogy a szinergia törvény érvényesüljön. Például: - 1 rész kamilla, 1 rész körömvirág, 1 rész levendula. Főzzünk teát belőlük, várjuk meg, amíg kihűl- utána mártsunk bele egy gézdarabot, és helyezzük az égett-fájdalmas felületre.
Belsőleg javasolt E-vitamin kapszula szedése, vagy iktassuk be az étrendünkbe a E vitamint nagyobb mennyiségben. Legjobb E-vitamin forrásaink a növényi olajok, tehát a napraforgó-, búzacsíra-, tökmag-, olíva- kukoricaolaj, a búzacsíra és az egyéb gabonacsírák, a zöld növények. Az állati eredetű élelmiszerek E-vitamin tartalma nagyban függ az állatok takarmányozásától, de általánosságban a hús, a máj és a tojás tartalmaz jelentősebb mennyiségű vitamint. Hatékony, ha belekeverünk testápolóba egy E- vitamin kapszulát.
 
Nagyon fontos: - égett vagy gyulladt bőrrel ne menjünk a napra, amíg a gyulladás- pirosság meg nem szűnik!
 
Sokan aggódnak a májfoltok miatt, amit a közvélekedéssel ellentétben nem a  napsugárzás okoz, de valóban a folt barnább lesz hatására. A májfolt a máj mérgezettségére illetve hormonális problémára utalhat. Ha valaki ilyen bőr problémával küzd, érdemes utána járni a dolgoknak.  
 
Talán sok információt, tapasztalatot osztottam meg egyszerre utolsó két írásomban, de nem tudtam megtenni, hogy nem adom tovább ezeket- egy ilyen fontos témával kapcsolatban. Remélem tudtam hasznos tanácsokkal szolgálni a forró nyári napokhoz!   
 
Derűs szép nyarat kívánok!
 
 
 
Megosztás/Mentés Megosztás