Olvastam az áldatlan közlekedési helyzet megszüntetéséért indított petíciót. Teljességgel egyet értek a helyzet tarthatatlanságával és egy jó megoldás szükségességével, és messzemenőkig támogatom a petíció jövőre tekintő és a közösségi értékeket előtérbe helyező szemléletét.
Ugyanakkor úgy látom, hogy a petícióban említett (még ha nem is egyértelműen magáénak vagy egyedülinek tekintett) négy megoldási lehetőség – nevezetesen buszsáv, kötött pályás összeköttetés, elkerülő út és M0-ás befejezés – között egymással ellentétes hatásúak is vannak.
Ezek a pontok külön-külön is régóta forognak budakeszi fórumokon, és részben vagy egészben bekerültek hivatalos településfejlesztési tervekbe is, tehát mindenképp fontos velük foglalkozni. Érdemes külön-külön átgondolni az egyes pontok, létező tervezetek megvalósíthatóságát és hosszú távú hatásait. Némi kutakodással a konkrétumok után ezt mindenki maga-maga megteheti, itt a saját gondolataimat, véleményemet szeretném megosztani.
Kezdem azokkal a pontokkal, amikkel egyet értek. A tömegközlekedés javítása nem kétséges, hogy javítaná a helyzetet. Minden olyan megoldás, amely a tömegközlekedést jobb színvonalúvá, gyorsabbá és megfizethetővé tesz, valamint biztosítja az átjárhatóságot a két közlekedési forma közt, az az autósok számára meggondolandóvá teszi, hogy inkább rugalmasan, az adott napi szükség és lehetőség szerint üljenek autóba, buszra vagy netán vonatra/HÉV-re. Ezen megoldások közé tartozhatnának a P+R parkolók, az egyszerűen igénybe vehető (pl. Paypass-os bankkártyával, lásd London) és használat alapú egységesített tömegközlekedési tarifarendszer. Ettől csökkenhet az autószám, ami által gyorsabb lehet az autózás és a jobban járható utak miatt a tömegközlekedés is (vagyis még vonzóbb lehet), összességében egy egészségesebb egyensúly alakulhat ki. Arról nem is beszélve, hogy aki egyszerre autós és tömegközlekedő az kevésbé fog szekértáborszerűen gondolkodni, nyitott lesz mindkét közlekedési fajta problémáira, inkább fog mindenki számára előnyös megoldásokat képviselni.
Természetesen a tömegközlekedés fejlesztése és integrálása számos kiegészítő megoldással kombinálható. Ilyen lehet a teherforgalom korlátozása, intelligens, az autós és tömegközlekedési járművek átjutását optimalizáló forgalomszabályozás és adott esetben az úthálózat korrekciói, körforgalom kialakítás, jobb útvezetés, a forgalom megfelelő terelése, stb. Ezen gondolatok jegyében a jól átgondolt (és jól megvalósított) buszsávot pártolnám, a kötött pályás közlekedési terveket pedig különösképp támogatandónak gondolom.
A fentieken túl a kerékpáros infrastruktúra fejlesztése, így a Budakeszi úttal párhuzamos, illetve egyéb irányokban is fejlesztett kerékpárút hálózat pedig a petícióban nem említett fontos kiegészítője lehetne a rendszernek. Biztonságos Bike+Ride parkolók kialakítása sok sportosabb ember számára tenné könnyebben igénybe vehetővé a tömegközlekedést, megspórolva ezzel pl. a budakeszi bérlet árát (ennek a létformának a BUBI kitűnő budapesti kiegészítője). Persze ehhez több elkötelezettség kellene az Önkormányzat részéről. Árulkodó, hogy ha valaki az önkormányzat ill. járásunk fő ügyintézési helyére, a kormányablakhoz ugrana le kerékpárral, az ereszcsatornán túl nemigen van mihez kötnie a járművét. Szomorú, hogy eddig minden kerékpáros fejlesztés a szép szavak szintjén rekedt meg városunkban – reméljük a jövőben ennek ellenkezőjét fogjuk látni!
Ugyanakkor úgy vélem, hogy az elkerülő út és az M0-ás bővítése a fentiekkel ellenkező hatást válthat ki, és adott esetben inkább növelheti az autós közlekedők számát és a környezetterhelést, nem utolsó sorban pedig komoly természetkárosítást jelenthet, a tervek elemzése alapján komoly természeti értékeket számolna fel a közelünkben, illetve vágná el azoktól a város lakosságát és az idelátogatókat.
Nézzük egyenként, kezdve az elkerülő úttal. Itt szerintem az ördög a részletekben rejlik, mert ha lehetne jó elkerülő utat csinálni, az mindenképp áldás lenne Budakeszi központi kisvárosias részeinek. Azonban kételkedem benne, hogy ez ésszerű keretek közt lehetséges lenne. Az elkerülő útra a tudomásom szerint érvényes területfejlesztési tervben konkrét nyomvonal terv is található: http://hirmondo.budakeszi.hu/anyagok/telepulesfejlesztesi-koncepcio/2_TSZT.pdf . Javaslom mindenki alaposan böngéssze át (nem könnyű, mert fontos referencia pontok nem szerepelnek a térképvázlaton; érdemes Google ill. turista térképpel összevetni). Ez a nyomvonal több természetileg érzékeny területet is érintene. Ezek sorában első a Mamutfenyők közvetlen közelében a Nádas-tó. Ettől északra jelenleg nem beépített, de távlatilag lakóövezet határában tartana északra és fordulna kelet felé. Nagyjából a Barackvirág utca alatti új lakópark felett fordulna be a Vadaspark egyik legszebb turisták által is látogatható (nem vadbemutató) erdőrészletébe, és közvetlen a vadbemutató rész felett a Szilfa-tisztást a településtől elvágva csatlakozna be a jelenlegi vadasparki parkoló felé vezető aszfaltos útba. Ezt elhagyva nyomvonala már Bp. területén folytatódna és nincs ábrázolva, lehet, hogy a Korányival szembeni keresztnél, lehet, hogy feljebb, a laktanya közelében, de mindenképp Budakeszi közvetlen közelében csatlakozna be a Budakeszi útba.
Az én felfogásomban ez a Vadaspark és környékének természeti és turisztikai értékeinek megzavarását és részbeni tönkretételét jelentené, a környék egyik legfrekventáltabb sétáló- és kirándulóterületét szelné keresztbe és vágná el azt városunktól.
Mindez természetesen nagyon is kényelmessé tenné a környező települések vagy az M0-ás felől érkező autósok áthaladását, és ezáltal fokozná a kedvüket is, hogy ezt az útvonalat válasszák. Az út gyakorlatilag gyorsforgalmi útként működne, a telki és a pátyi országúton lévő csomóponton túl Budakeszi úthálózatából nem lehetne elérni. Viszont az összes forgalmat megkapnánk közvetlen Budakeszi fölött, ami nagyban nehezítené és lassítaná a kijutásunkat (mind autóval, mind tömegközlekedéssel) a Fő utcáról Budapest irányába és még az is lehetséges, hogy visszaduzzasztaná a forgalmat a Fő utcán, a fenti részeken újra dugós állapotokat előidézve. Viszont az kétségtelen, hogy a Fő utca lentebbi forgalmát mérsékelné az elkerülő út. A jobb megoldásért lehet ötletelni. Például kellően sok pénzből és némi érdekérvényesítéssel, nagyon jól felhasználható lenne a Budakeszi úti laktanya belső úthálózata (OpenStreets Maps), hogy ott torkolljon az elkerülő út a Budakeszi útba, onnan pedig az értékes természeti területek alatt mehetne egy alagútban. Ez a példaképpen felhozott, alighanem illuzórikus megoldás a bajok egyik felét megszüntetné, de a Budakeszi útra felettünk rázúduló többletforgalmat nem. Ki tudja, közös gondolkodással, és kompromisszum kereséssel vajon nem lehetne-e találni olyan alternatív megoldást, amely a környezet komolyabb megzavarása nélkül és egyes városrészeknek okozott aránytalan terhelés nélkül is csökkentené a Fő utca forgalmat?Egy-egy autópálya csomópont nem apró létesítmény, és akkor ahhoz már kell benzinkút is, szerviz út is, és nagyon jó logisztikai parkot is lehet a közelükbe építeni. Vajon átgondoltuk-e, hogy ilyen környéken vágyunk-e lakni, ilyen jövőt gondolunk-e településünknek? Autópályákon autózva mindig sajnálattal gondolok a hangvédő falak mögött élőkre. Most ezt kívánjuk magunknak is?
Másfelől, szerintem naivitás lenne azt gondolni, hogy az M0 innen elvezetne forgalmat – épp ellenkezőleg. Minden más közeli tervezett csomóponttól (Solymár, Nagykovácsi, Budaörs) a Budapestre bevezető utak a miénkhez hasonlóan zsúfoltak, reggelente garantált a hatalmas dugó. Ha az M0 Budapesttől sokkal távolabban, a Zsámbéki-medence peremén vezetne, az sokkal inkább szolgálná a tranzitforgalom békés áthaladását, és kevésbé nyújtaná tálcán azt, hogy Budakeszi Budapest egyik fő lehajtó pontja legyen.
Összességében, véleményem szerint a tömegközlekedési projektek előtérbe helyezésével és kiegészítő forgalomtechnikai megoldásokkal elérhető lenne Budakeszi Fő utcájának forgalomcsökkenése és a Budapestre való közlekedés javítása. Egy természetrombolás nélküli, vagyis nagyon okosan vezetett, valamint forgalomcsillapított út, amely nem generál plusz keresztmetszetet, csak a meglévő forgalmat kanalizálja, az szintén jó, de valószínűleg drága megoldás lenne, amely tovább javíthatná Budakeszi élhetőségét. Az M0-ás pálya közvetlen közelünkben való elvezetése két autópálya lehajtóval katasztrofálisan rontaná Budakeszi környezeti adottságait és forgalmi helyzetét egyaránt, a természettől elvágva hangtompító falak mögé rakná városunkat. Az ezt biztosító forrásokat a tömegközlekedésre és az autós forgalommal való integrációjára költve egy jobban élhető városban reménykedhetnénk.
Az M0-ás drágább, alagutas verziójára szánt forrásokat a tömegközlekedésre és annak autós forgalommal való integrációjára költve egy jobban élhető városban reménykedhetnénk.Samu Ferenc