Túl vagyunk a Budakeszi Civil Fórum megalakulásán, 2014-2020 között jelentős támogatásokra számíthat a civil szféra, több budakeszi szervezet is pályázhat projekt elképzeléseire ebben az új program ciklusban. (tovább…)
Túl vagyunk a Budakeszi Civil Fórum megalakulásán, 2014-2020 között jelentős támogatásokra számíthat a civil szféra, több budakeszi szervezet is pályázhat projekt elképzeléseire ebben az új program ciklusban.
dr. Samu Ferenc a Biciklizz Budakeszin mozgalom elindítója 2013. október 18-án kelt levelében egy alaposan végiggondolt kerékpáros infrastruktúra javaslatot tett le dr. Csutoráné dr. Győri Ottilia Polgármester asszony asztalára. Nem mellesleg a Polgármester asszony is nagy barátja a Magyarországon és Budakeszin is rohamléptekkel fejlődő kerékpározásnak, és emellett Budakeszi Város Önkormányzata is elkötelezett a biciklis közlekedés-turizmus fejlesztésében.
Tisztelt Polgármester asszony!
Tudomásunk szerint Budakeszi Önkormányzata több kerékpározással kapcsolatos fejlesztési, szabályozási tervet is fontolgat. Eddigi együttműködésünk alapján egyértelmű, hogy Budakeszi kerékpáros infrastruktúrájának fejlesztése, kerékpáros-baráttá tétele közös célunk. A Biciklizz Budakeszin helyi kerékpáros közösség Budakeszi közlekedésének forgalomtechnikai felülvizsgálatához és a távlati fejlesztésekhez az alábbi javaslatokat teszi:
1. Kérjük a kerékpárosok menetiránnyal szemben közlekedésének lehetőségét és ennek táblával jelölését a következő egyirányú utcákban:
Gyöngyvirág utca,
Erdő utca (Erkel utca és Kossuth Lajos utca közötti szakasza),
Virágvölgy utca (beleértve a Rákóczi utcáig tartó útszakaszt),
Rózsa utca (Széchenyi utca és Fő utca közötti szakasza),
Széchenyi utca (Rózsa utca és Erkel utca közötti szakasza),
Fő utcával párhuzamos szerviz utak.
Az említett utcákon menetiránnyal szemben, szabálytalanul zajló kerékpáros közlekedés az eddigi tapasztalatok szerint nem jelent veszélyt sem a menetirány szerint közlekedőkre, sem a kerékpárosokra. A szabályozott állapotok a megfelelő figyelmeztető táblákkal tovább növelnék a közlekedők biztonságát.
2. Kérjük továbbá, hogy a későbbi, kerékpáros P+R rendszerhez és egyéb közösségi funkciókhoz tartozó közhasználatú kerékpártárolók helyét, megközelítését a felülvizsgálat rögzítse, valamint azok szükség szerint kerüljenek átvezetésre a város közlekedési koncepciójába.
A tömegközlekedéshez kapcsolódó kerékpártárolók helyének kijelölését az alábbi alapelvek szerint javasoljuk:
buszmegállótól járdán vagy gyalogúton közúti átkelés nélkül megközelíthetően, ahhoz minél közelebb,
jól látható, forgalmas helyen, térfigyelő kamera látóterében (ha van),
lehetőség szerint fedett módon vagy olyan helyen, ahol később fedél alakítható ki.
Az egyéb közszolgáltatásokhoz (pl. orvosi rendelőhöz, gyógyszertárhoz, közintézményhez) kapcsolódó közterületi kerékpártárolók esetében csak a forgalmas vagy kamerával figyelt terület a lényeges, rövid idejű használatra nem szükségesek fedett tárolók.
A közhasználatú tárolók helyének pontos kijelölését a tapasztalatok szerint a következő helyszíneken kérjük:
Szanatórium utcai buszmegállók (az Országzászló és a Himnusz-szobor oldalán),
Erkel utcai buszmegállók (mindkét irányban),
Gyógyszertár buszmegállók (a gyógyszertár és EFMK mellett),
Posta,
Városháza,
Erdő utca buszmegálló (Budapest irányába)
Dózsa György téri buszmegálló és végállomás,
Okmányiroda,
Sportpálya,
222-es buszvégállomás.
A jelenleg kihelyezett néhány „dizájner” tárolót nem tartjuk kerékpár elhelyezésre alkalmasnak (lásd a tárolókat ért kritikákat a Budakeszi.blog-on és a Biciklizz Budakeszin oldalain). Javasoljuk, hogy a fent említett és azokon kívül valamennyi közterületi (például vállalkozások által kihelyezni kívánt) kerékpártárolóra az alábbi követelmények megállapítását:
keréktámasz nélküli, zárt végű egyenes, P vagy fordított U alakú rúdhoz kötési lehetőség,
az esetleges P+R funkció és/vagy „kamerával figyelt terület” kitáblázása,
kérjük a kialakítandó kerékpártárolók terveit előzetesen egyeztessék helyi kerékpáros szervezetekkel.
Végezetül kérjük, hogy a tisztelt Önkormányzat teremtse meg annak a lehetőségét, hogy egyének, civil közösségek vagy vállalkozók a koncepcióban és felülvizsgálatban rögzítettek alapján, saját költségviselésük mellett, egyszerű ügymenetben hozhassanak létre közterületi kerékpártárolókat.
3. A városi rekreációs és munkába járós kerékpározásnak egyik kulcseleme a jelenleg is kerékpáros használatban lévő erdei gyalogút amely a Himnusz Szobortól indul a Budakeszi úttal párhuzamosan (Bp. felé nézve a jobb oldalon) vezet a Budakeszi út – Jánoshegyi út kereszteződéshez a Szépjuhásznénál. Az útvonal nem Budakeszi területén van, hanem a XII. kerülethez tartozik, és a Pilis Parkerdő Zrt. kezelésében áll. Az érintett kerülettel és a Pilisi Parkerdővel összefogva ennek az útnak a rendbe tételére (murvás felület kialakítása), valamint táblával, turista jelzéssel való jelölésére igen nagy szükség lenne.
Az út kezdeti, kb. 200 m-es szakasza jelenleg balesetveszélyes, és nagyon sok kerékpárost kikényszerít a másik balesetveszélybe, a Budakeszi útra. Ugyanakkor az út rendbetétele nemcsak a dugót csökkentő rendszeres kerékpáros munkába járást segítené, hanem a Jánoshegy-Normafa rekreációs útvonalaival közös hálózatba helyezné Budakeszit, ami által a hétvégi, városunkba irányuló kerékpáros turizmus növekedése várható.
4. A tervek között rögzíteni javasoljuk Budakeszi erdei és aszfaltos kerékpárút összeköttetését a környező településekkel (Telki, Páty, Budaörs). Ennek első elemének előkészítését (Telki erdei kerékpárút) nemrégiben együtt kezdtük el, de a tervekben történő rendszer-szintű rögzítésüket feltételen kívánatosnak találnánk.
Fenti lépések és fejlesztések újabb tanúságát adnák az Önkormányzat elkötelezettségének a kerékpáros közlekedés erősítését illetően.
Budakeszi, 2013. október 18.
Tisztelettel:
dr. Samu Ferenc
Biciklizz Budakeszin képviselője