Honlapunk, az amikisvarosunk.hu kezdeményezésére indított beszélgetések álladó vendége ezúttal is dr. Győri Ottilia polgármester asszony volt, továbbá újabb meghívottként, Ohr Alajos alpolgármester, aki Budakeszi közlekedési kérdéseinek is a megbízottja.
Honlapunk, az amikisvarosunk.hu kezdeményezésére indított beszélgetések álladó vendége ezúttal is dr. Győri Ottilia polgármester asszony volt, továbbá újabb meghívottként, Ohr Alajos alpolgármester, aki Budakeszi közlekedési kérdéseinek is a megbízottja. A vendéglátó Tanne étterem asztala mellett foglalt még helyet Györgyi Zoltán, Nagykovácsi főépítésze is. Településük is részben hasonló gondokkal küszködik, mint városunk, a nagy volumenű CBA beruházás kapcsán. A Budakeszin élő Jóna Péter, közlekedési szakember is meghívott volt, hisz a Városközpont megépítése számos közlekedési kérdést is felvet. A reggelizős beszélgetést most is Horváth Jenő, honlapunk főszerkesztője vezette.
A beszélgetés elején, dr. Győri Ottilia, polgármester asszony többek között arról szólt, hogy Budakeszinek mindenképpen tovább kell lépnie.
Lépéskényszerben van a település, hisz a városnak nincs városközpontja, a művelődési központ pedig energetikailag, funkcionálisan, stb. is korszerűtlen. Az orvosi rendelő is méltatlan Budakeszihez. Ezekre a fejlesztésekre azonban nincs pályázati lehetőség és önereje sincs a városnak.
A városközpont ügye még mindig a kiindulási ponton áll. Ennek megfelelően még semmiféle elkötelezettséget nem vállalt a város, nem kezdődtek el a közbeszerzések sem. Folyamatban van a közlekedési-, környezeti- és kereskedelmi hatástanulmányok készíttetése.
Ha a budakesziek nem szeretnék ennek a városközpontnak a megvalósítását, akkor ezt nem fogjuk felépíteni!
Lehet, hogy 2-3 évet várnunk kell, hogy ez a dolog kiérlelődjön!
Ütemezve szeretnénk a művelődési ház és környékének a fejlesztését megoldani. Idén lebontjuk – a művelődési ház és könyvtár, a könyvtári raktár épület és a tüdőgondozó kivételével- a területen található egyéb ingatlanokat! Területrendezés, közpark és parkoló kialakítása várható majd ezeken a felszabadult részeken.
Jóna Péter, a Budakeszin élő közlekedés mérnök is megosztotta velünk gondolatait, melyből most csak részleteket közlünk. (Az itt elmondottakat kiegészítve, egy önálló cikkben ismerhetik majd meg álláspontját, a későbbiekben.)
A település Fő utcájának forgalma némely időszakban elviselhetetlenül nagy, a forgalom torlódása okozta kedvezőtlen, káros hatások a város központjában jelentkeznek. Sajnos a nagy közúti forgalommal együtt kell élnünk. A kevés előnyös tulajdonságok egyike, hogy a nagy forgalom, vonzó is lehet bizonyos üzleti, befektetői társaságok részére. A művelődési ház helyére tervezett üzletek az itt közlekedő napi, kb. 15 ezer jármű utasainak egy részére alapozva tervezhetik el vállalkozásaikat.
Az új központot azonban biztonságosan, lehetőleg a torlódásokat nem növelve meg is kell(ene) közelíteni, nem csak elszáguldani, akarom mondani, elaraszolni előtte. Az újjáépült központi rész megközelítése a Kossuth L. utca felől lehetne a legkívánatosabb közlekedésszervezési szempontból.
A jelenlegi kialakításban a Fő utca – Kossuth L. utca kereszteződése biztosan nem lesz alkalmas a megjelenő nagyobb forgalom kiszolgálására. Hozzá kell majd nyúlni az állami tulajdonban lévő országos közúthoz, a Fő utcához, aminek már nagyon itt lenne az ideje.
Az országos közúton – a két évvel ezelőtti újraaszfaltozási, azaz fenntartási munkákat leszámítva – lényegében nem történt fejlesztés a jelzőlámpák 20-25 évvel korábbi telepítése óta! A jelzőlámpás csomópontokat irányító készülékek már telepítésük idejében is elavultnak számítottak! A gyalogos átkelőhöz telepített nyomógombok, illetve az aszfaltba telepített detektorok már nem működnek, a lámpákat irányító gépek programozási lehetősége, összehangolása korlátos, nem lehetséges!
Igazságtalannak érezném, ha az elmaradt fejlesztések most az új városközpont építésének terhére és költségére lennének megvalósítva. Nagyon megérett már az idő a teljes Fő utca forgalmának intelligens szabályzására, a hiányzó vagy veszélyes gyalogos átkelőhelyek kiépítésére, néhány csomópont korszerűsítésére. Mindezt az új városközpont koncepciójával összhangban, de nem annak terhére kellene megvalósítani.
Ohr Alajos, alpolgármester, aki Budakeszi közlekedési kérdéseinek is a megbízottja, az alábbiakban reagált Jóna Péter felvetéseire és a városközpont projekt témájára.
"Szeretném még egyszer nyomatékosan leszögezni, hogy a Fő utca egy állami tulajdonú, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésében lévő országos főútvonal, amelyen bármilyen beavatkozás csak a közút kezelőjének hozzájárulásával történhet. A közút kezelője többször nyilvánvalóvá tette, hogy költségvetésükből csak a karbantartást tudják elvégezni, fejleszteni csak egyedi megrendelések alapján, a források biztosítása mellett van lehetőségük, így történhetett meg a Fő utca felújítása is. Az önkormányzat idén pályázatot nyújtott be egy – a Tarka-barka óvodánál lévő – új gyalogátkelő megépítése, valamint több Fő utcai gyalogátkelő akadály mentesítése, korszerűsítése, biztonságosabbá tétele érdekében, továbbá döntött egy tervezői megbízás kiadásáról a Fő utcai forgalom ütemesebb álhaladásának – pl. a lámpák esetleges áthangolásával történő – vizsgálatára”– utalva egyben a Jóna Péter által elmondottakra. "Ha ez utóbbi eredményre vezet, az újabb milliós nagyságrendű költséget jelent, aminek majd elő kell teremteni a forrását."
Az alpolgármester most is hangot adott annak a véleményének, hogy a városon áthaladó forgalom okozta gondokat csak egy elkerülő út megépítésével lehetne érdemben orvosolni, ami messze meghaladja a település lehetőségeit, csak központi forrásból lehetséges, amiért folyamatosan lobbiznak.
A városközpontban tervezett fejlesztésekkel kapcsolatosan elmondta: idáig minden szakmainak tekinthető vélemény azt prognosztizálja, hogy az itt esetlegesen megvalósításra kerülő kereskedelmi létesítmények a „jelenleg áthaladó forgalomból élnének meg”, számot tevő újabb forgalmi terhelést nem generálnának – amivel lényegében Jóna Péter is egyetért -, de azért rendelt a város egy közlekedési tanulmányt, hogy erről egy részletesebb, konkrét képet kapjon. Fontos tudni azt is, hogy a városközpont fejlesztésével foglalkozó gazdaságossági tanulmány százmillió forintos költséggel számol a szükséges közlekedési kapcsolat (csomópont átépítés, fel- és lehajtó sávok, közlekedési lámpák áthangolása, stb.) kialakítására.
Befejezésül, Györgyi Zoltán, Nagykovácsi főépítésze adott tájékoztatót a dolgok jelenlegi állásáról, a már sok éve húzódó nagykovácsi CBA beruházás kapcsán, melynek engedélyezési eljárása 2012-ben indult el, s most, 2016-ban ér el a végső tervek engedélyeztetéséig a 4000 m2-esre tervezett fejlesztés.
Kapcsolódó cikk: https://www.amikisvarosunk.hu/cikk/kedd-9-beszelgetesek-tanne-etteremben-budakeszi-varoskozpontrol
Fotó: Torti Horváth Zsófia