2023 március 31. péntek
A Mi kisvárosunk
Nincs találat
View All Result
  • Főoldal
  • Hétköznapjaink
  • Környezetünk
  • Lélek-melengető
  • Portrék
  • Galéria
  • Vájt fül
A Mi kisvárosunk
Kezdőlap Egyéb kategória

Reformpedagógia testközelből: Winkler Márta Budakeszin, a SZIA-ban

szerző: admin
2016.11.03.
kategória: Egyéb kategória
image
Megosztás a Facebookon

Nagy örömmel jelenthetem, hogy a Budakeszi Széchenyi István Általános Iskolába sikerült meghívnunk Winkler Mártát, a Kincskereső Iskola alapítóját, a nemzetközi hírű, magyar reformpedagógust, akinek módszereit a finnek is sokat tanulmányozták.

Nagy örömmel jelenthetem, hogy a Budakeszi Széchenyi István Általános Iskolába sikerült meghívnunk Winkler Mártát, a Kincskereső Iskola alapítóját, a nemzetközi hírű, magyar reformpedagógust, akinek módszereit a finnek is sokat tanulmányozták. Ott létrehozták a világ egyik leghatékonyabb oktatási rendszerét, míg itthon Márta módszereit sok pedagógus még ma sem ismeri, pedig itt él közöttünk, és számos előadást tart arról, hogyan lehet a gyerekek érdeklődését fenntartani, hogyan lehet megszerettetni velük a tanulást és az iskolát.

Márta november 21-én, hétfőn 16:30-tól tart interaktív előadást pedagógusoknak és érdeklődőknek Budakeszin.

Szemléletét, pedagógiáját három könyvben is összefoglalta, és továbbviszi a Kincskereső Iskola is, melynek mostani vezetője, Andóné Nagy Katalin június 4-én tett látogatást nálunk, és osztotta meg tapasztalatait az érdeklődőkkel az örömteli és hatékony tanításról, az iskolájuk működéséről – ahogy arról „Támogató légkör” c. írásomban beszámoltam. https://amikisvarosunk.hu/cikk/tamogato-legkor

E szemlélet alapja az öröm, a játékosság, a mozgás becsempészése az iskolába, az oldott hangulat biztonsága. Idézek “Örömre nevelni” című, legújabb könyvéből (melyet ajánlok olvasásra mindenkinek, aki gyerekekkel foglalkozik, még ha „csak” a sajátjaival is):

„Az óráknak is részévé kell tenni a mozgást. Kicsi koruktól úgy szerveztem a gyerekek életét, hogy mozgalmas legyen. … Első osztályban padba csak íráskor ültettem a gyerekeket.”

„Tudatosítottam bennük, miért van szükség a mozgásra. »Látom, nem tudsz figyelni, fuss két kört az udvaron!« … A gyerek pedig futott, frissen visszajött, leült a helyére, szívesebben kapcsolódott az éppen folyó munkába.”

„Megegyeztünk (a gyerekekkel!), hogy ha lankad a figyelmük, mindig ők választhatják meg a pihenés módját: körjátékokkal, lábtornával, légzőgyakorlatokkal kapcsolódtunk ki, vagy hanyatt fekve relaxáltunk a nagy szőnyegen – … abszolút csendben.”

„Állandó mozgásban éltünk, kieső idő nálunk nem fordult elő.”

„Lehet örömben, nevetésben élni, örömmel tenni a dolgunkat, bátran, őszintén kifejezni az örömünket, és lehet kényszerűen, …, amit aztán … ki is fejez a gyerek. Úgy tesz, mintha figyelne az órán, aztán nincs is ott, meg sem próbál ott lenni. Eleve tagadja az egészet, hisz nem érzi, hogy bármi köze volna az iskolához.”

„ … pedagógiai módszerem nem írható le apró lépésekre bontva, nehéz szétválogatni, annyi szál fonódik össze benne. Ráadásul a merev szabályokba foglalással, az algoritmusokba erőltetéssel épp a gondolkodásra nevelés fontosságát iktatnánk ki belőle, ami a gyerekek lenézésével egyenlő. Márpedig a gyerekekkel való együttgondolkodás tanítói szemléletem lelke!”

A szálak összefonódnak. Lányi Marietta, a Gyermekek Háza alapítója és vezetője is megismerkedett már gyermekkorában Winkler Márta tanítási módszerével, mivel ő is a Váli utcai Általános Iskola tanulója volt. Vekerdy Tamás előadásaiban és írásaiban példaként említi Winkler Mártát : ilyen iskolára, ilyen tanítóra van szüksége a gyerekeknek, hogy képességeiket kibontakoztathassák.

Mártának voltak elődei is, szintén magyarok: a finnek eredetileg Varga Tamást, a játékos matematikaoktatás atyját keresték Magyarországon, de őt már nem találták. Szellemiségét Márta vitte tovább, aki mindig nyitott ajtóknál tanított – így találtak rá méltatói, és lett a bátor, a gyerekeket igazán szerető és állandóan fejlődni akaró tanítónőből élő példa, akire büszkék lehetünk. Éljünk a lehetőséggel, hogy megismerkedhetünk vele és tanulhatunk tőle!

Molnár Csilla


 

Előző cikk

Napirenden van Budakeszi fejlesztésekre szánt egy milliárdos banki hitelfelvétele

Következő cikk

A JÖVŐ FŰTÉSTECHNIKÁJA AZ INFRA-PANELES FŰTÉS? Egy felhasználó tapasztalatairól

Következő cikk
dsc00551

A JÖVŐ FŰTÉSTECHNIKÁJA AZ INFRA-PANELES FŰTÉS? Egy felhasználó tapasztalatairól

Ajánlott

dsc_9743

Budakeszin, a körforgalom virágágyása egy remekmű

4 év ago
img_0619

Bazsalikomos tiszai harcsa szilvával és citromos vajjal

6 év ago
image

Itt a farsang, áll a bál, készül már a rózsafánk!

5 év ago
highway-3392100_960_720

Három sávosra bővítik az M1-es autópályát, mert nem bír el több autót! ÉS A BUDAKESZI ÚT ELBÍRJA?

5 év ago

Kategóriák

  • Egyéb kategória
  • Galéria
  • Gasztrokeszi
  • Hétköznapjaink
  • Interjúk
  • Környezetünk
  • Lélek-melengető
  • Portrék
  • Természetfotósok
  • Vájt fül

Címkék

cba környezetvédelem Széll Kálmán tér uszoda álomvölgy
A Mi kisvárosunk

Budakeszi Családi Magazin Budakesziről, budakeszieknek

Follow us on social media:

Legújabb hírek

  • 2 kép a készülő, gyönyörűséges Budakeszi Tanuszodáról 2023.01.11.
  • Fekete Stefán kalandos élete Budakeszitől Hawaii-ig 2023.01.10.
  • Coffee&Kids. Új kávézó nyílt Budakeszi Fő utcáján 2022.11.30.

Kategóriák

  • Egyéb kategória
  • Galéria
  • Gasztrokeszi
  • Hétköznapjaink
  • Interjúk
  • Környezetünk
  • Lélek-melengető
  • Portrék
  • Természetfotósok
  • Vájt fül

© 2020 A MI kisvárosunk - Minden jog fenntartva!

Nincs találat
View All Result
  • Home
  • Környezetünk
  • Gasztrokeszi
  • Interjúk
  • Hétköznapjaink
  • Lélek-melengető
  • Vájt fül
  • Természetfotósok
  • Civilek, Lokálpatrióták
  • Családok völgye

© 2020 A MI kisvárosunk - Minden jog fenntartva!