2022 július 5. kedd
A Mi kisvárosunk
Nincs találat
View All Result
  • Főoldal
  • Hétköznapjaink
  • Környezetünk
  • Lélek-melengető
  • Portrék
  • Galéria
  • Vájt fül
A Mi kisvárosunk
Kezdőlap Egyéb kategória

Reformpedagógia testközelből: Winkler Márta Budakeszin, a SZIA-ban

szerző: admin
2016.11.03.
kategória: Egyéb kategória
image
Megosztás a Facebookon

Nagy örömmel jelenthetem, hogy a Budakeszi Széchenyi István Általános Iskolába sikerült meghívnunk Winkler Mártát, a Kincskereső Iskola alapítóját, a nemzetközi hírű, magyar reformpedagógust, akinek módszereit a finnek is sokat tanulmányozták.

Nagy örömmel jelenthetem, hogy a Budakeszi Széchenyi István Általános Iskolába sikerült meghívnunk Winkler Mártát, a Kincskereső Iskola alapítóját, a nemzetközi hírű, magyar reformpedagógust, akinek módszereit a finnek is sokat tanulmányozták. Ott létrehozták a világ egyik leghatékonyabb oktatási rendszerét, míg itthon Márta módszereit sok pedagógus még ma sem ismeri, pedig itt él közöttünk, és számos előadást tart arról, hogyan lehet a gyerekek érdeklődését fenntartani, hogyan lehet megszerettetni velük a tanulást és az iskolát.

Márta november 21-én, hétfőn 16:30-tól tart interaktív előadást pedagógusoknak és érdeklődőknek Budakeszin.

Szemléletét, pedagógiáját három könyvben is összefoglalta, és továbbviszi a Kincskereső Iskola is, melynek mostani vezetője, Andóné Nagy Katalin június 4-én tett látogatást nálunk, és osztotta meg tapasztalatait az érdeklődőkkel az örömteli és hatékony tanításról, az iskolájuk működéséről – ahogy arról „Támogató légkör” c. írásomban beszámoltam. https://amikisvarosunk.hu/cikk/tamogato-legkor

E szemlélet alapja az öröm, a játékosság, a mozgás becsempészése az iskolába, az oldott hangulat biztonsága. Idézek “Örömre nevelni” című, legújabb könyvéből (melyet ajánlok olvasásra mindenkinek, aki gyerekekkel foglalkozik, még ha „csak” a sajátjaival is):

„Az óráknak is részévé kell tenni a mozgást. Kicsi koruktól úgy szerveztem a gyerekek életét, hogy mozgalmas legyen. … Első osztályban padba csak íráskor ültettem a gyerekeket.”

„Tudatosítottam bennük, miért van szükség a mozgásra. »Látom, nem tudsz figyelni, fuss két kört az udvaron!« … A gyerek pedig futott, frissen visszajött, leült a helyére, szívesebben kapcsolódott az éppen folyó munkába.”

„Megegyeztünk (a gyerekekkel!), hogy ha lankad a figyelmük, mindig ők választhatják meg a pihenés módját: körjátékokkal, lábtornával, légzőgyakorlatokkal kapcsolódtunk ki, vagy hanyatt fekve relaxáltunk a nagy szőnyegen – … abszolút csendben.”

„Állandó mozgásban éltünk, kieső idő nálunk nem fordult elő.”

„Lehet örömben, nevetésben élni, örömmel tenni a dolgunkat, bátran, őszintén kifejezni az örömünket, és lehet kényszerűen, …, amit aztán … ki is fejez a gyerek. Úgy tesz, mintha figyelne az órán, aztán nincs is ott, meg sem próbál ott lenni. Eleve tagadja az egészet, hisz nem érzi, hogy bármi köze volna az iskolához.”

„ … pedagógiai módszerem nem írható le apró lépésekre bontva, nehéz szétválogatni, annyi szál fonódik össze benne. Ráadásul a merev szabályokba foglalással, az algoritmusokba erőltetéssel épp a gondolkodásra nevelés fontosságát iktatnánk ki belőle, ami a gyerekek lenézésével egyenlő. Márpedig a gyerekekkel való együttgondolkodás tanítói szemléletem lelke!”

A szálak összefonódnak. Lányi Marietta, a Gyermekek Háza alapítója és vezetője is megismerkedett már gyermekkorában Winkler Márta tanítási módszerével, mivel ő is a Váli utcai Általános Iskola tanulója volt. Vekerdy Tamás előadásaiban és írásaiban példaként említi Winkler Mártát : ilyen iskolára, ilyen tanítóra van szüksége a gyerekeknek, hogy képességeiket kibontakoztathassák.

Mártának voltak elődei is, szintén magyarok: a finnek eredetileg Varga Tamást, a játékos matematikaoktatás atyját keresték Magyarországon, de őt már nem találták. Szellemiségét Márta vitte tovább, aki mindig nyitott ajtóknál tanított – így találtak rá méltatói, és lett a bátor, a gyerekeket igazán szerető és állandóan fejlődni akaró tanítónőből élő példa, akire büszkék lehetünk. Éljünk a lehetőséggel, hogy megismerkedhetünk vele és tanulhatunk tőle!

Molnár Csilla


 

Előző cikk

Napirenden van Budakeszi fejlesztésekre szánt egy milliárdos banki hitelfelvétele

Következő cikk

A JÖVŐ FŰTÉSTECHNIKÁJA AZ INFRA-PANELES FŰTÉS? Egy felhasználó tapasztalatairól

Következő cikk
dsc00551

A JÖVŐ FŰTÉSTECHNIKÁJA AZ INFRA-PANELES FŰTÉS? Egy felhasználó tapasztalatairól

Ajánlott

image

1896 Athen – 2016 Rio de Janeiro. Hajós Alfréd volt az első magyar olimpiai győztes. Egy elképesztő karrier, melyet kevesen ismerünk

6 év ago
dsc_4915

Budakesziről indult Major István, az egykori háromszoros magasugró Európa-bajnok

3 év ago
10807048_839949316036334_1692466347_n

A tökéletes borotválkozás titka

7 év ago
1280px-kati_neni_a_fertalyos_asszony_bronzszobra_szekesfehervaron

A budakeszi MILIMÁRI ihletője lehetne egy városunkban felállítandó zsánerszobornak!

7 év ago

Kategóriák

  • Egyéb kategória
  • Galéria
  • Gasztrokeszi
  • Hétköznapjaink
  • Interjúk
  • Környezetünk
  • Lélek-melengető
  • Portrék
  • Természetfotósok
  • Vájt fül

Címkék

cba környezetvédelem Széll Kálmán tér uszoda álomvölgy
A Mi kisvárosunk

Budakeszi Családi Magazin Budakesziről, budakeszieknek

Follow us on social media:

Legújabb hírek

  • Budakörnyéki sörfeszt 2022 Budakeszin. 44 pillanat, 44 fotó a galériában 2022.06.28.
  • A III. Budakörnyéki Sörfesztiválnak tavaly 14 ezer látogatója volt Budakeszin! És idén……? 2022.06.15.
  • Budakeszi Evangélikus Templom. Torti Szofi fotói 2022.05.31.

Kategóriák

  • Egyéb kategória
  • Galéria
  • Gasztrokeszi
  • Hétköznapjaink
  • Interjúk
  • Környezetünk
  • Lélek-melengető
  • Portrék
  • Természetfotósok
  • Vájt fül

© 2020 A MI kisvárosunk - Minden jog fenntartva!

Nincs találat
View All Result
  • Home
  • Környezetünk
  • Gasztrokeszi
  • Interjúk
  • Hétköznapjaink
  • Lélek-melengető
  • Vájt fül
  • Természetfotósok
  • Civilek, Lokálpatrióták
  • Családok völgye

© 2020 A MI kisvárosunk - Minden jog fenntartva!