2017. március 26-án, vasárnap délután Lányi Marietta és Ilyés Csilla lesz a vendégünk a Rathauskellerben.
2017. március 26-án, vasárnap délután Lányi Marietta és Ilyés Csilla lesz a vendégünk a Rathauskellerben.Itt lehet regisztrálni az előadásra: https://docs.google.com/forms/d/1DgNsgLP28XSE36xlc58MGnNcLSjy14DIcRW_lH67nw4/viewform?edit_requested=true Lányi Marietta a „Gyermekek Háza” személyközpontú állami fenntartású általános iskola alapítója és vezetője, Ilyés Csilla pedig egy ott tanító pedagógus, aki tud mesélni nekünk arról, hogy milyen volt bekapcsolódni ebbe az erősen differenciáló oktatásba úgy, hogy ő nem kitalálta, hanem nagyrészt átvette a módszereket.
A Gyermekek Háza a II. kerületben működik évfolyamonként 1 osztállyal, és mint nagyon sikeres inkluzív oktatási intézmény, nemzetközi hírnévre tett szert.
A 24.hu-ról idézek ( http://24.hu/belfold/2011/01/27/nem_lesz_altalanos_iskola/ ):
Gyermekek Háza
• Tanítói rendszeresen tartanak bemutató foglalkozásokat, tájékoztató előadásokat hazai és külföldi érdeklődőknek
• Az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola hallgatói számára gyakorlati képzést biztosítanak
• A Gyermekek Háza program szakmai gyakorlatára épülve több pedagógus-továbbképzési programot akkreditáltak
• Az 1998-99-ben a Soros Alapítvány modellintézménye lett
• 1999-ben az UNESCO megjelentetett egy kiadványt, amely a világban folyó integrált neveléssel, oktatással foglalkozik. Ebben a kiadványban Magyarországot a Gyermekek Háza képviseli
• Az uniós közoktatás-fejlesztési programokban (HEFOP) elnyerte a „Jó gyakorlat” elismerést
• 2005-ben Foglalkozáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium Miniszteri elismerő oklevélben részesítette
• 2008: Budapestért díjat adományozott az iskolának a Fővárosi Önkormányzat
• 2010-ben a Gyermekek Háza felkérést kapott a British Council által szervezett Világsuli programban való részvételre. A nemzetközi program célja, hogy a különböző nemzetek diákjai megismerjék egymás iskolai életét, segítse a társadalmi integrációt, a befogadó iskolai környezet kialakítását. (10 iskola került a programba)
• 2010. OECD CERI keretein belül az „Innovatív tanulási környezetek” projektben való részvétel (Magyarországról 3 iskola nyert ebben a pályázatban.)
• Egy kanadai inkluzív pedagógiával foglalkozó program honlapján egyedüli európai jó példaként jelenik meg az iskola
A különböző fogyatékosságuk miatt „tanulásukban akadályozott” gyerekek együtt tanulnak normális, sőt kifejezetten tehetséges gyerekekkel, ami minden résztvevőnek hatalmas pluszt jelent a tapasztalatok szerint a „normál” iskolai osztályokhoz képest: olyan szociális kompetenciák fejlődnek ki (türelem, tolerancia, elfogadás, segítőkészség), amelyek gyakorlására a legtöbb iskolában nem nyílik sok lehetőség, ugyanakkor a kiváló differenciálás következtében a jó adottságú gyerekek remekül ki tudják bontakoztatni képességeiket, mégis hatalmas húzóerőt jelentenek a többiek számára. Hadd idézzek Lányi Mariettától:
„… az a meggyőződésünk, hogy az iskola legyen tényleg általános, nyújtson minden tanulónak elfogadó, biztonságos környezetet, biztosítsa az egyéni tanulási út lehetőségét, és neveljen szabadságra, kreativitásra, önállóságra, gondolkodásra. Ma a szakirodalom a méltányosság fogalmával írja le ezt, azaz hogy valóban minden tanuló – tehát nem csak a különleges képességű, tehetséges, illetve a sajátos nevelési igényű – számára biztosítsuk a személyre szabott fejlesztést.”
( http://hvg.hu/elet/20160421_gyermekek_hazaalternativ_oktatasLanyiMarietta )
„Mit várok a gyerekektől?
Nyitottságot, együttműködést, jó kedvet. Szeretném, ha tudnák, hogy a tanulás az ő dolguk, felelősek saját tanulásukért. Ehhez persze olyan tanulási helyzeteket kell teremtenünk, ahol a diákoknak lehetőségük van dönteni, saját munkájukat szervezni, ellenőrizni, értékelni. Szeretném, ha tudnák: tanulni jó. A tanulás élmény, öröm, nem nyűg. Szeretném, ha a közösen végzett, jókedvű munka, az egymással, az egymástól tanulás örömét éreznék. Jó lenne, ha mindig bizalommal fordulnának tanáraikhoz, társaikhoz, megtapasztalnák, hogy segíteni és segítséget kapni egyaránt jó.
A gyerekek nem egyformák. Minden gyerek egyszeri és megismételhetetlen. Nem lehetnek egyforma elvárások sem. Illetve – hitem szerint – egy elvárás lehet: saját lehetőségeit aknázza ki minden diák. (…) Tudjunk örülni minden előrelépésnek, új tudásnak, ami sokféle lehet. Elvárom a tanítványainktól az empátiát, az egyéni helyzetek átlátását, a segítő együttműködést.”
(http://hvg.hu/plazs/20140901_Kivansagok_az_indulo_tanevre)
A Gyermekek Házában reggel 8-tól du. 4-ig foglalkoznak a gyerekekkel. Az időt teljesen másképp osztják be, mint a „hagyományos” iskolákban, a hosszabb tanórák nagyobb elmélyülést, a hosszabb szünetek élénkebb „társadalmi” életet és teljesebb kikapcsolódást nyújtanak, délután van idő alkotni és sportolni. Házi feladat nincs (hatodik osztály végéig).
„Van időnk és lehetőségünk mindenre. A tanóráink teljesen mások, mint amiben mi felnőttünk, vagy ami sok helyen ma is jellemző. Mi partneri, együttgondolkodási lehetőséget adunk a gyerekeknek. Az információ nem feltétlenül a tanártól származik, sokkal nagyobb keretet biztosítunk az egymástól tanulásra, a kutatásra, felfedezésre. Nem készen kapott ismereteket tálalunk a gyerekeinknek. Arra buzdítjuk őket, hogy gondolkodjanak, kérdezzenek egymástól, tőlünk. Ez olykor oda is vezet, hogy a gyerekek ötletei, kérdései is alakítják a tanulási útját, amihez rugalmasság és adaptív megközelítés szükséges.”
Ez a rogersi szemlélet sok-sok nemzetközi tapasztalat alapján sokkal motiváltabb tanulókat és sokkal hatékonyabb tanulást eredményez. A Gyermekek Háza pedagógusai akkreditált továbbképzésekkel és minden héten megrendezett nyitott nappal segítik az érdeklődő pedagógusokat abban, hogy jobban megismerjék a náluk folyó munkát, és maguk is megpróbálkozhassanak hasonlóval. ( http://www.gyermekekhaza.hu/node/275 )
Bízom benne, hogy sikerült sokak érdeklődését felkeltenem az előadás és az azt követő beszélgetés iránt. Várjuk szeretettel a Rathauskellerben 2016. március 26-án 16 órától, kérjük regisztráljon itt: https://docs.google.com/forms/d/1DgNsgLP28XSE36xlc58MGnNcLSjy14DIcRW_lH67nw4/edit , hogy tudjuk, hány látogatóra számíthatunk! A belépés ingyenes.