Nagy örömmel jelenthetem, hogy a Budakeszi Széchenyi István Általános Iskolába sikerült meghívnunk Winkler Mártát, a Kincskereső Iskola alapítóját, a nemzetközi hírű, magyar reformpedagógust, akinek módszereit a finnek is sokat tanulmányozták.
Nagy örömmel jelenthetem, hogy a Budakeszi Széchenyi István Általános Iskolába sikerült meghívnunk Winkler Mártát, a Kincskereső Iskola alapítóját, a nemzetközi hírű, magyar reformpedagógust, akinek módszereit a finnek is sokat tanulmányozták. Ott létrehozták a világ egyik leghatékonyabb oktatási rendszerét, míg itthon Márta módszereit sok pedagógus még ma sem ismeri, pedig itt él közöttünk, és számos előadást tart arról, hogyan lehet a gyerekek érdeklődését fenntartani, hogyan lehet megszerettetni velük a tanulást és az iskolát.
Márta november 21-én, hétfőn 16:30-tól tart interaktív előadást pedagógusoknak és érdeklődőknek Budakeszin.
Szemléletét, pedagógiáját három könyvben is összefoglalta, és továbbviszi a Kincskereső Iskola is, melynek mostani vezetője, Andóné Nagy Katalin június 4-én tett látogatást nálunk, és osztotta meg tapasztalatait az érdeklődőkkel az örömteli és hatékony tanításról, az iskolájuk működéséről – ahogy arról „Támogató légkör” c. írásomban beszámoltam. https://amikisvarosunk.hu/cikk/tamogato-legkor
E szemlélet alapja az öröm, a játékosság, a mozgás becsempészése az iskolába, az oldott hangulat biztonsága. Idézek “Örömre nevelni” című, legújabb könyvéből (melyet ajánlok olvasásra mindenkinek, aki gyerekekkel foglalkozik, még ha „csak” a sajátjaival is):
„Az óráknak is részévé kell tenni a mozgást. Kicsi koruktól úgy szerveztem a gyerekek életét, hogy mozgalmas legyen. … Első osztályban padba csak íráskor ültettem a gyerekeket.”
„Tudatosítottam bennük, miért van szükség a mozgásra. »Látom, nem tudsz figyelni, fuss két kört az udvaron!« … A gyerek pedig futott, frissen visszajött, leült a helyére, szívesebben kapcsolódott az éppen folyó munkába.”
„Megegyeztünk (a gyerekekkel!), hogy ha lankad a figyelmük, mindig ők választhatják meg a pihenés módját: körjátékokkal, lábtornával, légzőgyakorlatokkal kapcsolódtunk ki, vagy hanyatt fekve relaxáltunk a nagy szőnyegen – … abszolút csendben.”
„Állandó mozgásban éltünk, kieső idő nálunk nem fordult elő.”
„Lehet örömben, nevetésben élni, örömmel tenni a dolgunkat, bátran, őszintén kifejezni az örömünket, és lehet kényszerűen, …, amit aztán … ki is fejez a gyerek. Úgy tesz, mintha figyelne az órán, aztán nincs is ott, meg sem próbál ott lenni. Eleve tagadja az egészet, hisz nem érzi, hogy bármi köze volna az iskolához.”
„ … pedagógiai módszerem nem írható le apró lépésekre bontva, nehéz szétválogatni, annyi szál fonódik össze benne. Ráadásul a merev szabályokba foglalással, az algoritmusokba erőltetéssel épp a gondolkodásra nevelés fontosságát iktatnánk ki belőle, ami a gyerekek lenézésével egyenlő. Márpedig a gyerekekkel való együttgondolkodás tanítói szemléletem lelke!”
A szálak összefonódnak. Lányi Marietta, a Gyermekek Háza alapítója és vezetője is megismerkedett már gyermekkorában Winkler Márta tanítási módszerével, mivel ő is a Váli utcai Általános Iskola tanulója volt. Vekerdy Tamás előadásaiban és írásaiban példaként említi Winkler Mártát : ilyen iskolára, ilyen tanítóra van szüksége a gyerekeknek, hogy képességeiket kibontakoztathassák.
Mártának voltak elődei is, szintén magyarok: a finnek eredetileg Varga Tamást, a játékos matematikaoktatás atyját keresték Magyarországon, de őt már nem találták. Szellemiségét Márta vitte tovább, aki mindig nyitott ajtóknál tanított – így találtak rá méltatói, és lett a bátor, a gyerekeket igazán szerető és állandóan fejlődni akaró tanítónőből élő példa, akire büszkék lehetünk. Éljünk a lehetőséggel, hogy megismerkedhetünk vele és tanulhatunk tőle!
Molnár Csilla